Bij Twitter minder omzet maar meer gebruikers

Het aantal gebruikers van sociale netwerken blijft groeien. Opnieuw bleek dit uit kwartaalcijfers die de afgelopen week bekend werden. Ook bij Twitter was dit het geval.

Stijging van het aantal gebruikers

Op dit moment kent  berichtendienst Twitter 328 miljoen actieve gebruikers. Dat aantal ligt 6 procent hoger dan een jaar eerder het geval was en 3 procent hoger dan in het voorgaande kwartaal. Ook neemt het aantal mensen toe dat Twitter dagelijks gebruikt. Hier werd in een jaar tijd een stijging geboekt van maar liefst 14 procent.

Minder reclamegeld

Toch bleek een toename van het aantal gebruikers niet voldoende om meer omzet te genereren. Ook adverteerders moeten immers bereid zijn deze toename in geld te verzilveren. Wat dat betreft zat het bij Twitter wat tegen. Er kwam namelijk 11 procent minder reclamegeld bij het bedrijf binnen. Ondanks de stijging van het gebruik, liep hierdoor de omzet van het bedrijf een stuk terug. Zo viel er maar liefst 8 procent omzet van af. Nog niet eerder in haar bestaan moest Twitter een krimp van de omzet rapporteren ten opzichte van het voorgaande jaar.

Kleiner verlies, meevallende omzet

In dollars kwam er 548 miljoen binnen. Een teruggang van 47 miljoen dollar ten opzichte van het voorgaande jaar. Toch lag dit omzetcijfer 37 miljoen dollar hoger dan oorspronkelijk werd verwacht. Overigens draait Twitter nog steeds verlies, maar dit liep wel een stuk terug tot 62 miljoen dollar. Ondanks de teruglopende reclame-inkomsten reageerden beleggers positief. Zij veroorzaakten daarmee een flinke stijging van de waarde van het aandeel.

Druk met innovatie

Er wordt intussen bij het bedrijf hard gewerkt aan allerlei innovatieve nieuwigheden. Zo is de focus vooral gericht op het aanbieden van live video. Onderwerpen op het gebied van politiek en sport zijn daarbij favoriet. De videostream zal binnenkort misschien niet meer alleen per evenement worden aangeboden, maar 24 uur per dag beschikbaar zijn. Ook manieren voor gebruikers van Twitter om met elkaar in gesprek te gaan worden verbeterd. Daarnaast is het bedrijf aan het experimenteren met de mogelijkheid om gebruikers in realtime te tonen hoe vaak ze een like, retweet of reply op hun tweet ontvangen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *